Didaktiske principper og arbejdsformer
Didaktiske principper og arbejdsformer
I læreplanen for både biologi A og biologi B, stx, står der: Undervisningen er tematisk og tager udgangspunkt i problemstillinger med biologisk indhold og aktuel, samfundsmæssig eller videnskabelig relevans.
Fx kan artiklen Ålegræs – fra grønne strå til blåt kulstof, sammen med nyhedsindslag om iltsvind i danske fjorde, sætte kernestof om N-kredsløb, C-kredsløb og eutrofiering i relation til en aktuel miljømæssig og samfundsmæssig problemstilling.
Læreplanerne anfører desuden at følgende arbejdsformer skal benyttes:
Biologi A + B: Faglig læsning, artikellæsning og kritisk informationssøgning, udadrettede aktiviteter eller samarbejde med eksterne partnere, som eksemplificerer fagets anvendelser og karrieremuligheder.
Her kan alle artiklerne anvendes, idet elever gennem deres læsning kan se, hvordan biologer arbejder med forskellige problemstillinger knyttet til havet.