Faglige mål
Faglige mål
I forlængelse af at eleverne læser artiklerne fra emnearkivet, kan du lade dem arbejde med nogle opgaver, der tager udgangspunkt i den faglige viden, som præsenteres i artiklerne. Der findes nogle eksempler på opgaver til artikler i ”Opgaver”. Du kan også udarbejde dine egne opgaver, hvor du fx kan lade dig inspirere af de forskningsartikler/-rapporter, der er link til i slutningen af artiklerne. Her kan du ofte finde bl.a. data samt figurer, som du kan lade dine elever analysere.
I læreplanen for biologi A, stx, er der følgende faglige mål, som artikellæsningen og opgaverne kan understøtte:
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til beregning, beskrivelse, analyse og vurdering
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
I læreplanen for biologi B, stx, er der følgende faglige mål, som artikellæsningen og opgaverne kan understøtte:
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger